Derfor bør du slutte med kaffen

I Norge er vi ekstremt keffeglade, og for mange av oss er det helt essensielt med en kopp for å starte dagen. Hele 67% av nordmenn over 18 år er daglige kaffedrikkere, og drikker i gjennomsnitt 3,1 kopper om dagen. Det er mange kopper, det!

Selv om kaffe ikke er den mest usunne vanen du kan tillegge deg, er det heller ikke den beste. Det er mange fordeler ved å unngå dette brune gullet, flere av dem har du kanskje ikke tenkt på?

Bedre for helsen

Koffein kan være med på å forhøye blodtrykket ditt, trigge hodepine og øke risikoen for hjerte- og karsykdommer for folk med underliggende hjerteproblemer. Mange vet ikke at de har problemer med hjertet før de får en ubehagelig opplevelse, som koffein kan trigge. 

Dette er jo grunner nok i seg selv for å roe ned, eller slutte helt med kaffeinntaket, men er du ikke overbevist finnes det flere.

Spare penger

Kaffe koster, som alt annet, penger. Er du en av dem som er svak for takeaway kaffe eller turer på kafé, er utgiften enda litt større. Mange små trekk fra kontoen kan virke harmløse, men om du kjøper i gjennomsnitt én kaffe latte til 35 kroner om dagen, blir dette faktisk nesten 13 000 kroner på et år. Å kutte ut disse daglige kaffevanene kan dermed spare deg for mange tusenlapper i året, som du kan bruke på andre ting.

Søvnkvalitet

Kaffe påvirker søvnkvaliteten din og kan redusere antall timer med god, dyp søvn du får hver natt. Drikker du kaffe for sent på dagen, blir det også vanskeligere å sovne når du legger deg. 

Det tar hele 4-6 timer før halvparten av koffeinet du har fått i deg har forsvunnet ut av kroppen, som betyr at om du drikker kaffe kl. 12:00, kan du fremdeles ha koffein i kroppen kl. 20:00 samme kveld. Ved å droppe kaffen helt vil du lettere få en naturlig dyp søvn som gjør deg uthvilt. 

Sunnere tenner

Kaffevanene dine kan faktisk ha stor påvirkning på tannhelsen din. Kaffe inneholder ingredienser som tannin, en type naturlig syre som du også finner i te og vin. Tanniner, eller garvestoff, får fargestoffer til å feste seg i tennene som kan resultere i en uønsket, gul fargetone. 

Alt som skal til for å misfarge tennene er en kopp kaffe om dagen, dersom du ikke er forsiktig og nøye med tannpleien. Noen er uheldige og får misfarging selv om de pusser og skyller godt.

Reduserer stress og angst

For mange er kaffe en trigger når det kommer til stress og angst. Dette har en naturlig forklaring: Koffein påvirker nemlig adonesinreseptorene i hjernen vår og stimulerer binyrene. På grunn av dette kan du kjenne på symptomer som utmattelse, rastløshet, skjelvinger, hjertebank og økt blodtrykk samt kvalme og nervøsitet. Dette er også symptomer på angst, og kan derfor ofte forveksles eller trigge reell angst. 

Ned i vekt

Dersom du kun drikker kaffen din helt svart, er ikke dette fetende. Om du, som mange av oss, drikker kaffen din med sukker, fløte, krem eller annet godt, får du i deg mye tomme kalorier hver dag som du hadde vært bedre foruten. 

Da koffein er veldig vanedannende, drikker du vanligvis oftere kaffe enn andre type sukkerholdig drikke, som igjen gjør at du får i deg flere tomme kalorier. Så sliter du med å holde deg til ønsket vekt, vil det være en god idé å finne seg en ny og sunnere favorittdrikk.

Bedre humør

Koffein er bevist å påvirke humøret. Er kroppen vant til å få koffein til en viss tid, vil mange oppleve å bli gretne og rastløse dersom de ikke får det. Man du kan også føle seg sløv når koffeinen holder på å forlate kroppen. 

Koffein kan skape mange opp- og nedturer i humøret som kan være slitsomt både for deg og andre å forholde seg til. Å slutte, eller trappe ned på, kaffedrikkingen kan jevne ut humøret og gi deg en mer behagelig hverdag. 

Utvalgte artikler for deg

Enkle og effektive dietter

Enkle og effektive dietter

Vi har alle vært der at vi ønsker å legge om spisevaner og kosthold, men ikke helt får oss selv til å gjøre det. Det er ofte vanskeligere i praksis...

read more