Dette må du vite om snus og trening

Når nikotin frigjøres i blodet starter en kjedereaksjon som påvirker hele kroppen. En av disse reaksjonene er at pulsen stiger og man føler seg mer skjerpet. Dette har ført til en oppfatning om at snus bidrar til å øke prestasjonen under trening, men er det egentlig slik? Vi har sett nærmere på hva forskningen sier. 

Hva nikotin gjør med kroppen

Nikotin er det stoffet i tobakk som skaper en stimulerende effekt, og som gjør deg avhengig. Når en snus legges under leppen blir nikotin frigjort i kroppen. Dette leder til en kjede av reaksjoner. Sentralnervesystemet blir stimulert slik at du føler deg avslappet og tilfreds, samtidig som pulsen øker og du føler deg mer produktiv. 

Nikotin har en umiddelbar effekt på blodtrykk, blodsukker og puls. Nikotin påvirker også hjernens belønningssenter ved å øke nivået av dopamin. Dette er det samme stoffet som frigjøres når mennesker er forelsket, får en klem, har sex, spiser mat eller gjør noe annet hyggelig. Effekten skaper et varig minne i hjernen om at snus er noe bra som bør gjentas. 

Snus og trening

Det er ingen tvil om at snusing er bedre enn røyking, men det betyr ikke at det er ufarlig. Snus er et bedre valg for folk som trener fordi det ikke påvirker lungenes vitalitet og prestasjon på samme måte som røyk. Samtidig har snusere flere ulemper i forbindelse med trening enn folk som ikke snuser. 

Ønsker du maksimal effekt av trening bør du derfor droppe snusen. Her er noen av ulempene snusere har kontra ikke-snusere:

Økt risiko for skader

Studier har vist at snusere har en økt risiko for skader enn folk som ikke snuser. En av årsakene til dette er at nikotin får blodårene til å trekke seg sammen slik at blodsirkulasjonen hemmes, og blodstrømmen til musklene hemmes. Tilførselen av oksygen til muskler og ledd, reduseres. 

Dette gjør snusere mer utsatt for skader. Har man først fått en skade eller et sår, tar det også lengre tid å leges. 

Redusert muskelvekst

Trener du for å bygge muskler? Da er ikke snusen din venn. Snus forstyrrer den generelle sirkulasjonen i kroppen, og reduseres hjernens evne til å reagere på stimuli fra trening som skal føre til muskelutvikling. Ettersom blodstrømmen til musklene også hemmes, reduseres musklenes evne til å løfte tungt. 

Dårligere kondis

Når du snuser øker hvilepulsen, mens den maksimale hjertefrekvensen senkes. Det betyr at kondisjonstrening ikke vil gi snusere samme resultat som ikke-snusere. Ettersom pulsen allerede er høyere enn normalt nivå, vil treningen føles tyngre og det vil være vanskeligere å yte maksimalt. 

Lengre restitusjonsperiode

Nikotin stresser kroppen ved å øke nivåene av dopamin og serotonin, samtidig som utskillelsen av insulin reduseres. Dette igjen forstyrrer cellenes evne til å restituere seg etter en treningsøkt. 

Ønsker du fortsatt å kombinere snus og trening, kan et godt tips være å bytte ut snusen med nikotinfri snus. Dette kan øke prestasjonen og redusere risikoen for skader.

Utvalgte artikler for deg

Enkle og effektive dietter

Enkle og effektive dietter

Vi har alle vært der at vi ønsker å legge om spisevaner og kosthold, men ikke helt får oss selv til å gjøre det. Det er ofte vanskeligere i praksis...

read more