Enkle og effektive dietter

Vi har alle vært der at vi ønsker å legge om spisevaner og kosthold, men ikke helt får oss selv til å gjøre det. Det er ofte vanskeligere i praksis enn man hadde trodd, og det tar ikke lang tid før fristelsene tar over.

Det er ikke kun for å gå ned i vekt at det kan lønne seg å legge om kostholdet sitt. En god diett kan hjelpe på energinivået, fordøyelsen og humøret. Det krever selvsagt at man finner en diett hvor man slipper å sette alt for store krav til seg selv, eller unngår dietter som ber deg kutte ut mye av det som vanligvis gir deg glede. God mat er tross alt en stor lykke for mange, og noe som får oss gjennom hverdagen. 

Her finner du noen dietter som faktisk har effekt og som ikke er alt for vanskelig å prøve ut. Husk at mye mat, som sukkerholdig mat, er avhengighetsskapende og det kan derfor ta litt tid for kroppen å venne seg av det. Vær tålmodig og vent et par uker før du prøver ut noe nytt dersom du ikke er fornøyd. 

Middelhavskosthold

Denne dietten er veldig kjent og har vært mye forsket på. Resultatene av flere undersøkelser har vært at den har svært god effekt når det kommer til hjerte- og karsykdommer. 

Dietten er inspirert av kostholdet i landene rundt Middelhavet, som Italia og Hellas, og går ut på å spise mer grønnsaker og frukt, fisk, belgvekster, bær og nøtter og olivenolje. Du kan spise moderate mengder med hvitt kjøtt og egg, ost og yoghurt og drikke noe vin. Det du skal holde deg unna er først og fremst kjøtt som er rødt eller bearbeidet, fritert mat, drikke med mye sukker, smør og fløte og søtt bakverk. 

Om du allerede er fan av gresk, fransk eller italiensk mat er denne dietten perfekt for deg. Du får spise nesten all mat du liker godt OG du får drikke vin, samtidig som du minsker risikoen for høyt blodtrykk, diabetes og overvekt. Så lenge du ikke overspiser så klart, alt med måte. Om målet er å gå ned i vekt bør du fremdeles ha noe kontroll på kaloriene. 

Paleo

Paleo er også kjent som steinalderdietten og går ut på at du skal prøve å holde deg til å spise mat man tenker at menneskene spiste i steinalderen. Dette har blitt en svært populær diett både i Australia, Europa og USA. 

En huskeregel er at du ikke skal spise mat som du tenker at kommer fra en fabrikk: Her kan du spise ikke-prosessert kjøtt, sjømat, fersk frukt og grønnsaker, egg, nøtter og frø og sunne oljer som fra oliven, kokosnøtt og avocado. Du skal ikke spise korn (pasta og brød), melkeprodukter, bearbeidet mat, kunstige tilsetningstoffer, belgfrukter og sukkerholdig mat som brus, godteri, juice og bakevarer. 

Holder du deg til dette kostholdet kan det hjelpe deg å gå ned i vekt uten å måtte telle kalorier i like stor grad. Da du får i deg mye proteiner føler du deg mett lengre, du får også i deg færre karbohydrater som kan få opp energinivået og gjøre at kroppen føles lettere. 

16:8 dietten 

Denne dietten er mer en periodisk faste og går ut på at du velger deg ut en periode på 8 timer om dagen der du kan spise, mens du de resterende 16 timene av døgnet skal faste. Det er vanlig å spise mellom kl. 12:00 og 20:00 slik at du kun hopper over frokosten og kan spise en full lunsj og middag. Noen velger også å spise mellom 09:00 og 17:00 for da å kunne spise frokost og en tidlig middag. 

Å faste har faktisk en appetittdempende effekt, selv om man skulle trodd det motsatte. Etterhvert vil du derfor ikke føle for å proppe i deg mat selv om du vet det er lenge til neste måltid. Med et lite spisevindu vil du uansett få i deg færre kalorier enn du vanligvis gjør, hvis du er flink til å spise ganske sunt og ikke overspise. 

Fordeler her er at kroppen får lengre tid på seg til å fordøye maten og å restituere etterpå. Når vi kontinuerlig putter mat i kroppen får ikke kroppen den samme muligheten til å gjøre dette, kun når vi sover. Dietten skal hjelpe på fordøyelsen, forbrenningen, blodtrykket og kolesterolet. Fordi du kan fortsette å spise det du vanligvis spiser, synes mange at dietten er lettere å fortsette med. 

Utvalgte artikler for deg