Fordelene du får med yoga

Har du lite energi, føler deg du ukonsentrert eller er i dårlig humør? Yoga kan gi flere fysiske og psykiske helsemessige fordeler, samt gjøre hverdagen din litt lettere. Det er flere trenings- og yogastudioer som tilbyr klasser, men du kan også enkelt gjøre det hjemmefra. 

Mange kjenner yoga som noe som hjelper oss å få en “flow” mellom kropp og sinn, men Yoga har så mange flere gode effekter på oss. Her er noen av grunnene til å prøve det ut.

Fysiske fordeler 

Yoga omtales som en treningsform, og det med god grunn. Flere yogaøvelser er svært krevende og stiller krav til både styrke og koordinasjon, men de hjelper deg først og fremst med å bygge opp disse ferdighetene. 

Om målet kun er å få bedre kondis er ikke yoga den beste treningsformen, men når det kommer til det å styrke og tone musklene og fleksibiliteten din, er yoga blant den beste treningen du finner. Det setter også i gang forbrenningen din og kan hjelpe deg med å gå fortere ned i vekt. 

Helsefordeler 

Yoga får hjertefrekvensen din opp, samtidig som den øker muskelmasse, bidrar til bedre sirkulasjon og hjelper stoffskiftet ditt. Dette hjelper igjen på forbrenningen din. Har du dårlig forbrenning, kan det føre til at energinivået ditt er lavt, at du legger lettere på deg og at du sliter med fordøyelsen. 

En stor del av yoga handler om å puste riktig. Når du puster dypt hjelper du kroppen din med utrensning og tilfører mer oksygen til blodet, cellene og organene dine, som får ting til å fungere bedre og gir deg mer energi. 

Når du gjør yoga strekker du på muskler og ledd som løsner blokkeringer. Dette hjelper igjen på smerter og forbedrer holdningen din slik at du unngå videre rygg- og nakkeplager. Du blir også mer fleksibel, noe som gjør mesteparten av all bevegelse lettere. Kombinasjonen av styrke og fleksibilitet forebygger skader og slitasje, og er spesielt nyttig for blant annet eldre.

Mentale fordeler 

Yoga er ikke kun gunstig for det fysiske, men har også mange mentale fordeler. Kombinasjonen av yogaøvelser og meditasjon, som ofte er inkludert i en yogatime, får deg til å konsentrere deg om pusten din, som videre setter i gang mange prosesser. 

Blant annet er det bevist at yoga får deg til å slappe av, både i kropp og sinn, og reduserer stress. En kort yogaøkt om morgenen, til lunsj eller før du legger deg kan være svært effektivt for å få ned stressnivået. Dette kan resultere i bedre søvn, som igjen er svært viktig både for fysisk og psykisk helse. 

Om du sliter med konsentrasjonen vil yoga være en redning for deg. Ved å redusere stress, få bedre søvn og slappe av i hodet og kroppen, vil konsentrasjonen også styrkes. Implementer noen minutter yoga i dine morgenrutiner og se om det kan hjelpe deg. 

Yoga kan gjøre deg lykkeligere

Det er også bevist at jevnlige yogaøkter kan påvirke hjernen din og gi deg høyere serotinnivåer, et lykkehormon som nettopp gjør deg lykkeligere. Det er også undersøkelser som viser at man har høyere GABA-nivåer i hjernen etter man har gjort yoga, som resulterer i en lavere risiko for å utvikle angst og depresjoner. 

Utvalgte artikler for deg

Enkle og effektive dietter

Enkle og effektive dietter

Vi har alle vært der at vi ønsker å legge om spisevaner og kosthold, men ikke helt får oss selv til å gjøre det. Det er ofte vanskeligere i praksis...

read more